Noutăţi
July 2014Noi tehnologii de producere a carcaselor metalice vor reduce costurile pentru constructori şi vor oferi o calitate sporită
Pe data de 29 mai a avut loc ceremonia de deschidere oficială a fabricii de fasonare a metalului pentru construcție Ferpont SRL din oraşul Strășeni. Compania Ferpont produce carcase metalice pentru beton armat. Tehnologiile utilizate oferă un timp scurt de executare a comenzilor, calitate şi precizie, iar costurile de producere sunt cu 30 % mai mici decât a întreprinderilor care utilizează vechea tehnologie de legare cu fir metalic.
Vlad Vasilcov
Ţara noastră a rămas cu mult în urmă în mai multe domenii, cel al construcţiilor nu face excepţie. Dacă să vorbim de fabricarea carcaselor metalice pentru beton armat handicapul este de cel puţin trei decenii faţă de ţările din UE. Dovadă sunt normele tehnologice care au rămas practic neschimbate de pe timpurile Uniunii Sovietice, iar multe din acestea nici nu au fost traduse din limba rusă. În rezultat procesul de fabricare a carcaselor metalice a rămas la nivel rudimentar, iar muncitorii au la dispoziţie un ferestrău unghiular şi câteva instrumente improvizate, pentru producerea acestora direct pe şantier, ceea ce e interzis de normele de calitate şi securitate a muncii din Uniunea Europeană.
Procesul de producere a companiei Ferpont este automatizat în cea mai mare parte, cea ce economiseşte timp şi implică mai puţine persoane.
Pentru executarea unei comenzi clientul oferă un desen tehnic, în baza căruia sunt introduşi în program toţi parametrii produsului. Dacă există vreo greşeală programul propune opţiuni pentru corectare. Maşinile execută forma exactă care este indicată, ceea ce manual nu poate fi făcut.
Ferpont doreşte să schimbăm lucrurile de piaţa internă
Tehnologia adusă de companie este inovativă pentru ţara noastră. Totuşi odată ce Moldova şi-a asumat obligaţia de a corespunde normelor europene este inevitabilă şi introducerea de noi tehnologii care vor optimiza calitatea produselor şi vor micșora costurile pentru carcasele metalice pentru beton armat, afirmă Ludmila Russu, director executiv la companiei Ferpont.
Cu toate că întreprinderea a început recent activitatea deja sunt semnate două contracte şi se duc tratative pentru semnarea celui de-al treilea contract.
Normative învechite, care împiedică dezvoltarea afacerii
În Republica Moldova normativele în ceea ce priveşte legăturile carcaselor metalice sunt de pe timpurile sovietice şi nu permit sudarea, ci doar legarea cu fir metalic a pieselor componente. În UE pentru unirea pieselor carcaselor metalice este prevăzută sudarea prin electro-fuziune, fiind aplicat metal pentru asigurarea legăturii.
Costantino Sassu spune că a adus în Moldova un dispozitiv pentru electro-fuziunea metalului cu fir continuu, dar din motive neclare nu este permisă utilizarea acestui dispozitiv.
Sudura care este aplicată nu încălzeşte metalul şi nu schimbă proprietăţile. Oţelul care este cumpărat în Transnistria este identic cu cel fabricat în UE şi corespunde standardelor europene de calitate. În Europa legătura manuală nu mai este utilizată de cel puţin 25 ani, afirmă preşedintele companiei Ferpont.
Prezent la evenimentul de deschidere un reprezentant al Inspecţiei de Stat în Construcţii spune că compania trebuie să vine cu argumente care să demonstreze că această metodă este mai bună decât legătura manuală care este practicată în prezent.
Dumitru Godoroja, viceministru al Economiei a propus ca reprezentanţii Ferpont să vină cu propunerea introducerii sudării carcaselor metalice în reglementarea tehnică, pentru ca aceste standarde să fie preluate de specialişti autohtoni şi ca această problemă să fie rezolvată.
„Optimizarea cheltuielilor în domeniul construcţiilor este tot timpul binevenită. Sinecostul acestui produs nu poate să se compare cu acel de pe şantier unde sunt cheltuieli de transport, manoperă, etc. Noi avem un plan de transmitere în decurs a trei ani a normativelor din Uniunea Europeană în legislaţia Republicii Moldova, care şi-a asumat obligaţia de a implementa normele europene odată cu procesul de integrare”, a afirmat viceministrul Economiei.
Preşedintele Ferpont afirmă că odată ce vor fi introduse normele care vor permite sudarea carcaselor metalice, va fi angajat personal pentru efectuarea acestor operaţiuni, toţi angajaţii întreprinderii sunt din Moldova, iar instruirea lor se face în Italia.
Producţia automatizată a carcaselor metalice, oferă o reducere de 30% a costurilor de producere
Costantino Sassu spune că înainte de a face această investiţie a fost făcut un studiu în care s-a constatat că pentru construcţia unei carcase metalice circulare sunt necesare 6-7 persoane şi în acest proces este utilizată sudarea cu electrozi la capete ceea ce este interzis în UE, fiindcă afectează proprietăţile metalului. În rezultatul fabricării manuale coloanele metalice circulare prin legare au o formă ovală sau neregulată, ceea ce este periculos atunci când acestea sunt ridicate şi plasate în fundaţie.
Costul manoperei, în condiţii de şantier, pentru o tonă de carcasă metalică este 4-5 mii lei, pe când Ferpont o face cu aproximativ 3 mii lei. Toate produsele companiei sunt etichetate, au măsurile exacte şi executarea se face în termenii stabiliţi, indiferent de volum. În plus sudarea cu fir continuu este mult mai rezistentă decât legarea cu fir metalic.
Producerea carcaselor metalice pentru beton armat în condiţii industriale ar rezolva multe din problemele cu care se ciocnesc constructorii precum: securitatea muncii, utilizarea resturilor metalice, furturile de material metalic de pe şantier, murdărirea carcaselor în procesul fabricării acestora, condiţiile climaterice nefavrabile, respectarea parametrilor de proiect şi costuri reduse a produsului final.
Pe data de 7 mai a fost începută activitatea de producere şi a fost semnat primul contract. Preşedintele companiei Ferpont a ţinut foarte mult la această dată fiindcă anume atunci în 1978 a început activitatea similară în Italia.
Sursa: eco.md
Curs BNM22.03.2023
![]() |
EUR | 20.3287 | -0.0088 | MDL |
![]() |
USD | 17.5164 | -0.0243 | |
![]() |
RON | 4.1075 | -0.0024 | MDL |
![]() |
RUB | 0.2487 | -0.0009 | MDL |
![]() |
GBP | 24.1001 | +0.0441 | MDL |